Pasjon

Pasjon for de store livsnytere!

tirsdag, mai 16, 2006

Stakkars fisk


"Jamen, fisk kjenner jo ikke smerte.", sier idiotene som om det var et av verdens mest kjente faktum. "Pisspreik", sier jeg.

Fisk føler like mye smerte som pattedyr, og har det samme smerteledningssystemet som pattedyr. Alikevel lar vi fisk kveles, spiddes av kroker og pines i timesvis sittende fast i garn. De aller færreste hadde pådratt en gris sammen type behandling som de gjør mot fisk. Fisk har nemlig ulempen med at de er lite uttrykksfulle, slimete og ikke så hyggelige å kose med. Jeg tror for eksempel ikke at min bror (FISKER'N) hadde kjørt en krok inn i kjeven til et marsvin (f. eks. Brage) for så å ta ut kroken igjen og Slippe Brage Fri. Nei, en slik absurd oppførsel er det bare fisk som få oppleve.

/ Anne

4 Comments:

  • At 1:21 p.m., Anonymous Anonym said…

    Ack så sant... ;) Jonas Gardell säger

    "För människan skulle inte ha lika lätt att fiska om fiskarna hade ett språk, om de kunde skrika. Jag vill bli en fisk som skriker."

     
  • At 10:42 p.m., Anonymous Anonym said…

    Sitatet "Jamen, fisk kjenner jo ikke smerte." er kanskje ikke riktig. Kanskje vedkommende mente "Det er neimen ikke lett å se at fisker kjenner smerte!"?

    Det er jo ikke akkurat intuitivt for oss å tyde ansiktsuttrykka til en fisk? Heller ikke å høre deres skrik eller lese deres kroppsspråk.

    Da er det jo svært nærtliggende å tro at de faktisk ikke føler smerte. Jeg for min del var faktisk ikke sikker. Empati bygger på likhet og forståelse.

    Kanskje du -som siv.ing.- skulle klekke ut en mer human måte å fiske? Ser for meg en fjernstyrt ubåt med webkamera.

    Takk for opplysningen!


    Mvh.
    Erik

     
  • At 12:54 p.m., Anonymous Anonym said…

  • At 11:50 a.m., Blogger Magnus said…

    Jeg kan melde om 1,2 kg ørret som dro fryktelig fælt når jeg fikk den på kroken. Konge!

     

Legg inn en kommentar

<< Home